Tantra shastra

Tantra este fascinantă, căutată, studiată, discutată, controversată, neînţeleasă, admirată, blamată… dar în nici un caz, nu poate fi ignorată de cei care se apropie de domeniile spiritualităţii orientale. Şi de fapt, nici blamată de cei care încep să o cunoască.

Apărută într-o ţară în care sistemul castelor mergea atât de departe încât unii oameni erau consideraţi de neatins, sau nu aveau voie să participe la orice activitate a comunităţii, tantra întoarce faţa religiei către orice om. Deschide toate porţile tuturor oamenilor, îmbrăţişează orice căutător sincer al realităţii. Tantra nu respinge pe nimeni şi te primeşte cu tot ceea ce eşti – ca om şi ca zeu. Tot ceea ce este în tine merită înţeles şi luminat. Fiecare dintre noi primeşte o şansă la redescoperirea de Sine şi la recunoaşterea Inimii sale.

Această idee a înţelegerii faptului că minunea există în fiecare om este unul din primele lucruri care m-a atras la domeniul tantric.

Cel mai frecvent se vorbeşte în occident despre tantra sexuală. Cât de departe sunt aceştia de adevăr! A pune egalitate între practicile sexuale, oricît de rafinate ar fi ele, şi domeniul atât de vast al tantrei denotă superficialitate. De asemenea, tot departe de adevăr sunt şi cei care consideră că „fac tantra” dacă aprind mai multe lumânări şi fac dragoste cu continenţă, spunând în gând unele mantre şi agăţându-şi pe pereţi desene hinduse sau yantre. Foarte mică este eficienţa spirituală în acest caz.

De acest domeniu al sexualităţii tantrice te poţi apropia, spun textele sacre, doar dacă ai ajuns să-ţi disciplinezi mintea, să ai un suflet pur, să fii un om care respectă normele morale şi etice în yoga. Abia după aceea ai voie să înveţi practici sexuale tantrice. Fără puritatea minţii, a sufletului, a corpului… acest teritoriu rămâne străin şi energiile sunt deviate de la menirea spirituală pe care o au. Atunci sunt situaţiile în care apar devierile cunoscute în occident.

Am vorbit aici despre aceste lucruri pentru a arăta că este foarte puţin să te mulţumeşti sa gândesti despre tantra că este doar o sumă de teorii şi tehnici legate de sex.

Universul tantric este vast şi acoperă atât cosmogonia, cât şi evoluţia umană. Medicina, astrologia, astronomia, arta, asana, pranayama, meditaţia sunt cuprinse în tantra.

Există două mari ramuri: ”de mâna stângă”, în care sunt incluse şi tehnici sexuale (Atenţie! Nu doar aşa ceva!), şi ”de mâna dreaptă” (nu se au în vedere practicile sexuale). Superioară acestora se consideră a fi calea tantrică directă, a introspecţiei, în vederea revelării esenţei divine.

Tantra se bazează pe înţelegerea a două principii fundamentale: Shiva şi Shakti – conştiinţa şi energia sa.

În seminarul de tantra pe care îl vom face nu vom include ramura ”de mâna stângă”, ci doar aspecte din tantra “de mana dreapta” completate cu direcţiile specifice căii tantrice directe – a revelării Sinelui.  Vom folosi asane, tehnici de pranayama, mantre, yantre, aspecte ritualice necesare declanşării unor transformări ireversibile. Nu vom alerga după stări de o oră; vom căuta să împlinim modalităţi ce pot transforma o viaţă.

Maha Vidya se va revela ca fiind parte din existenţa de zi cu zi.

Adevarul Suprem este unic, constiinta este una si aceeasi pretutindeni. Dar este patrunsa si inteleasa in zece moduri diferite. Acestea sunt cele zece Cai ale Intelepciunii – Dasha (zece) Maha Vidya care conduc la revelarea lui atman.

Cele 10 aspecte ale intelepciunii sunt ca un rezumat al Creatiei, al tuturor stadiilor de existenta, atat cosmica cat si umana, a tot ceea ce poate fi cunoscut. A le cunoaste profund inseamna sa te apropii de misterul ultim al Universului, pentru ca ele reprezinta energiile supreme ale Creatiei, intregul Macrocosmos nefiind altceva decat expresia lor.

Tradiția hindusa cuprinde tradiția vedica, puranica și tantrica. Se considera ca cea mai veche este cea vedica, urmeaza cea puranica și apoi cea tantrica. Se apreciaza ca cea vedica provine de acum 2000 de ani inainte de Christos.

In ceea ce privește radacinile tantrei, se poate vorbi chiar despre sec. I, conturarea ei ar fi fost cam prin sec. al-V-lea și este foarte evidenta prezența in sec. al-VII-lea. Pana in sec. al-IX-lea era raspandita atat in hinduism, cat și in budism.

Cuvantul tantra deriva din radacina tan – a raspandi si tatri – originea cunoasterii. Astfel, se poate traduce ca ”raspandirea cunoasterii”. Exista unele dictionare care considera insa ca este vorba despre tra ca sufix de la radacina ”a salva”. Asadar, este raspandita acea cunoastere care salveaza.

Arthur Avalon afirma ca tantra shastra (invatatura tantrei) este recunoscuta ca fiind parte a scripturilor hinduse si fiecare dintre acestea sunt bazate pe Vede si Vedanta.

Perspectiva oferita de tantra asupra vietii este plina de iubire, compasiune, frumusete, intelepciune. Tantra este o celebrare a naturii noastre profunde, a sacralitații și eternitații noastre. Tantra este o cale a energiei care te apropie de Inima ta, prin diferite tehnici, care includ folosirea mantrelor, ritualurilor, pranayama, asanelor, mudrelor, meditației. Totodata, ea conține exaltari devoționale fața de mama divina și fața de Absolutul divin, numit in tantra – Shiva.

Apariția Maha Vidya-urilor reprezinta un moment de cotitura in istoria tantrei, o adevarata revolutie și marcheaza ascensiunea aspectului de bhakti (aspectul devotional), care a ajuns la culme in jurul anului 1700 (maha inseamna mare și vidya – revelație, manifestare, cunoaștere ori ințelepciune).

Dasha Maha Vidya (Cele 10 Mari Înţelepciuni) ne conduc in calatoria noastra prin lumea exterioara spre sacralitatea Inimii Spirituale, spre pacea sinelui.

Cele 10 aspecte ale intelepciunii sunt ca un rezumat al Creatiei, al tuturor stadiilor de existenta, atat cosmica, cat si umana, a tot ceea ce poate fi cunoscut. A le cunoaste profund inseamna sa te apropii de misterul ultim al Universului, pentru ca ele reprezinta energiile supreme ale Creatiei, intregul Macrocosmos nefiind altceva decat expresia lor.

Autoritatea celor 10 Intelepciuni isi are izvorul in Suprem. Ele guverneaza diferitele sfere ale Creatiei, fiind totodata fatetele Adevarului Unic, cele 10 aspecte dominante ale fascinantei Mame Divine .

Scopurile in Tantra sunt: iluminarea, dar și succesul obținut in aceasta lume. Reușita in aceasta viata, cum ar fi de exemplu implinirea prin iubire sau in activitatea pe care o faci, este de asemenea vizata spre a fi obținuta prin tantra, ceea ce nu exclude atingerea iluminarii; ele se intrepatrund. Succesul in aceasta lume nu trebuie sa fie considerat un obstacol in atingerea iluminarii, ne invata perspectiva tantrica.

De indata ce un om s-a orientat cu toata fiinta pe o Cale a Intelepciunii, acea energie deschide calea evolutiei aspirantului si ajunge sa trezeasca in el frumusetea, fericirea, pacea adanca si armonia deplina. Acest fapt este caracteristic pentru Dasha Maha Vidya.

Intelepciunea este revelata prin zece căi in tantra. Ceea ce este specific tuturor acestora este atat exaltarea dorului de Sublim, cat si chemarea mistica profunda. Unde, daca nu in Misterul lui Kali, poti sa intuiesti eternitatea? Unde, daca nu in lumina Tara-ei, gasesti alinarea, in iubirea din Sundari – esenta vietii,  in expansiunea lui Bhuvaneshwari –  cunoasterea nelimitata, in focul lui Bhairavi – concentrarea perfecta, in discernamantul lui Chinnamasta – transcenderea mintii, in inefabila  Dhumavati – pacea absoluta, in forta lui Bagalamukhi – fascinatia divina, in armonia lui Matangi – desavarsirea, in splendoarea lui Kamalatmika – incununarea fericirii?

Ele nu sunt diferite intelepciuni, ci sunt 10 manifestari ale lui Kali. Dasha Maha Vidya incepe cu Kali, care nu este prima dintre ele, ci este campul energiei prin care toate se desfasoara.

Iata cum sunt prezentate in textele tantrice, pe scurt, Dasha Maha Vidya:

Kali insasi este considerata Shakti Yoga sau energia in yoga. Energia lui Kali este Kriya Shakti, energia de actiune a oricarui proces yoghin interior care ne conduce de la nefiinta spre fiinta, de la multiplicitate spre unicitate. Aceasta se produce prin trezirea lui Kundalini Shakti. Kriya shakti a lui Kali din yoga inverseaza procesul creatiei, ducandu-ne de la multiplicitate spre unicitate. Fiecare dintra Dasha Maha Vidya reprezinta o parte din Kali.

Tara cuprinde Tarana shakti sau capacitatea sau puterea de a ne salva, de a ne scoate din ignoranta si de a ne duce spre iluminare. Tara ne daruieste cunoasterea fiecarui plan al existentei. Ea este ghidul interior si marea preoteasa a ascensiunii spirituale. Tara ne ajuta sa depasim obstacolele, sa trecem de oceanul de ignoranta.

Maha Vidya cunoscuta sub numele de Sundari este expresia frumusetii si a incantarii. Ea este Sundari a lui Kali, frumusetea si incantarea inerente in Kali, inerente procesului yoghin. Odata ce am trecut prin Kali si am fost condusi de Tara catre in sus, descoperim frumusetea si incantarea ca forte interioare prin Sundari. Calea spirituala nu vorbeste numai despre renuntare, austeritate sau moarte. Este totodata cautarea frumusetii celei mai inalte, a incantarii, cautarea unei frumuseti si a unei incantari mai inalte decat cele care pot fi gasite in forme, obiecte, evenimente, experiente ce tin de aceasta lume. Aceasta cautare a incantarii interioare ne conduce spre Sundari. Sundari este Akarshana shakti, forta atractiei Divinului, care ne conduce in iubire, in aspiratia de a ne reintoarce spre Inima noastra.

Sundari este puterea atractiei lui Kali si ea este energia vietii eterne.

Bhuvaneshvari  este aspectul divin al mamei care guverneaza intregul univers, miscarea timpului si orientarea obiectelor in spatiu. Puterea sa este Vikasana shakti, puterea de a face totul clar sau evident. Aceasta duce la manifestarea intregii creatii. Ducandu-ne spre interior, trecem dincolo de taramul uman, dincolo de fortele naturii si ajungem in contact cu aceasta putere guvernatoare, mareata a mamei divine. Doar prin aceasta putere toate lucrurile pot sa existe, sa actioneze. Sub aceasta putere a lui Bhuvaneswari, a viziunii ei, ea restructureaza perspectiva noastra asupra vietii in conformitate cu intelepciunea ei, cu gratia ei, daruindu-ne un simt al libertatii, al expansiunii, al bucuriei in toate actiunile, amplificand influenta lui Sundari. Ea creeaza spatiul si libertatea noastra interioara.

Bhairavi este forma cea mai apriga a lui Kali. Ea reprezinta focul lui Kali ascuns in lumea materiala, in natura si in cele mai ascunse locuri ale corpului si ale mintii noastre. Odata ce este trezita, ea initiaza si propulseaza procesul inaltator in yoga interioara, printr-o cale foarte puternica. Pavitra karana shakti este puterea purificatoare. Actiunile ei le preced pe cele ale lui Kamala. Focul lui Bhairavi poate sa distruga toate fortele ostile. Focul lui Bhairavi duce la transmutarea energiilor, elanurilor in Inima fiintei.

Kali devine Bhairavi pentru a proteja, pentru a purifica, pentru a ne transforma.

Chinnamasta este o forma si mai puternica a lui Kali. Ea este o dezvoltare mai ampla a energiilor lui Bhairavi. Este focul din al treilea ochi care deschide Sahashrara, prin taierea simbolica a capului. Aceasta permite sangelui devotiunii inimii spirituale sa se reveleze si sa devina soma, fluviu de beatitudine si de incantare. Lumina lui Chinnamasta indeparteaza ignoranta. Ea este Chhedana shakti sau puterea de a taia, care, la cel mai inalt nivel, este puterea unei perceptii adanci, discriminarea, discernamantul sau viveka.

Dhumavati este cunoscuta ca jiestha sau forma mai in varsta a lui Kali. In cazul ei, este vorba despre avarana shakti, puterea de a ascunde, de a tainui. Este deseori simbolizata ca o forta care insoteste saracirea, suferinta, dezamagirea, tristetea. Dar acesta este doar un aspect al naturii sale. Dhuma este fumul. Fumul lui Dhumavati este de asemenea parfumul de tamaie, fumul de tamaie care ne inspira. Ea este noaptea primordiala in care descoperim originile luminii eterne.

Bagalamukhi este un alt aspect plin de forta al lui Kali. Este puterea stoparii, a neutralizarii, este Stambhana shakti. Este energia lui Kali cunoscuta ca arma sa. Arma sa este aceea a mantrei si a luminii. Aceasta arma nu este doar caracterizata de putere, ci si de frumusete. Ea ne hipnotizeaza cu frumusetea ei, ne copleseste. Se considera ca Shakti este arma lui Shiva. Kali, ca fiind aceasta arma, este Bagalamukhi, focul radiind galben sau forta lipsita de frica a purei constiinte. Prin Bagalamukhi, energia lui Kali ne poate opri miscarea in timp si spatiu si ne poate duce in infinit, in eternitate.

Matangi este forma lui Kali care guverneaza fortele naturii in lumea exterioara si ne daruieste ajutorul ei, ghidarea ei. Ea ne ajuta inclusiv prin animale, pasari, plante, flori. Ea este Kali ca Natura care ne inconjoara. Ea este puterea de seductie a lui Kali sau Mohana shakti, farmecul interior care ne duce in profunzimile fiintei. In felul acesta, ea este un alt aspect al lui Sundari sau Sundari in plina actiune pe pamant, prin natura. Cu toate acestea, Matangi are si ea aspectele ei de forta. Ea ne aduce toate fortele naturii in ajutor in sprijinul sadhanei noastre. Ea este totodata farmecul lumii interioare. Ea este cea prin care actioneaza puterea creatoare si vindecatoare a intregii naturi.

Kamala este aspectul de abundenta al lui Kali. Prin aspectul prosperitatii, Kamalatmika ne ajuta sa intram in interior, unde gasim o abundenta de bucurie, frumusete, fericire, incantare. Ea reprezinta abundenta interioara. Acesta este rezultatul cel mai inalt al dansului lui Kali prin cele 10 Maha Vidya. Kamala cuprinde Pusthikarana shakti sau energia hranirii, ultimul aspect care se reveleaza al lui Sundari, totodata si ca expansiune a lui Sahashrara. Ea este frumusetea perceptiei renascute din experienta infinitului si a eternitatii prin gratia lui Kali cea neagra.

Kali este Dasha Vidya Atmika, intruchiparea celor 10 forme ale intelepciunii.

Simona Trandafir

Lasă un răspuns