Cum se desfășoară un curs de yoga

 

Desfasurare curs yoga

Cursul de Hridaya Yoga (Yoga Inimii Spirituale) este un prilej de a te cunoaște mai bine și în același timp de a liniști agitația minții descoperind ce înseamnă o existență plină de pace și libertate interioară. Yoga Inimii Spirituale este o formă de yoga ce reunește sinergic atitudini și metode îndreptate spre revelarea naturii noastre Reale, atman, pe care tradițiile contemplative au denumit-o Inima Spirituală. Ea se bazează pe principii și viziuni spirituale tradiționale ce se regăsesc în yoga clasică (Patanjali), în advaita vedanta, în tantra, în shaivism.
Practica este plină de liniște și blândă, orientată spre găsirea unui echilibru între fermitate și relaxare, posturile fiind menținute o perioadă de timp în nemișcare, o nemișcare atât a corpului, cât și a minții.
Metodele din Yoga Inimii Spirituale se adresează nuanțat tuturor, indiferent de nivelul și abilitatea în practica hatha yoga, de la copii la vârstnici, de la persoane care necesită îndrumări terapeutice până la practicanții avansați.
Pe tot parcursul cursului va exista o ghidare și o orientare a resurselor interioare ale cursanților spre a facilita procesul unei cunoașteri de sine cât mai profunde. Practica va putea fi astfel nuanțată printr-un proces de „individualizare”, ținând cont de disponibilitățile fizice, psihice, mentale și spirituale ale fiecărui cursant.
În procesul individualizării practicii spirituale, un rol important îl are comunicarea, sinceritatea și deschiderea sufletească.
Un curs de yoga durează aproximativ 2 ore și are în general următoarea desfășurare:

1. Asumarea unei atitudini pozitive

O întâlnire de practică yoga începe de obicei cu interiorizarea, în care încercăm să ne aducem mintea în prezent, să ne desprindem de orice fel de gânduri, de evenimentele de peste zi, de problemele care ne preocupă. Tot la început realizăm ceea ce în yoga este numită ishvarapranidana, o stabilire a intenției, a țelului practicii noastre. Evocăm în acest moment cele mai frumoase aspirații, dorința noastră de a fi mai buni, de a descoperi frumusețea și bucuria existenței. Tot acum se poate realiza și dăruirea practicii noastre unui scop lipsit de egoism, pentru binele lumii, pentru alinarea suferinței oamenilor ori pentru ajutorarea cuiva drag. Este și momentul consacrării, oferirii practicii noastre Conștiinței Supreme, Universale, acelui Suflet al Universului care dă sens existenței.
Ne centrăm în esența ființei noastre, Inima Spirituală (atman). De aici privim totul, cuprindem totul cu bunătate, cu iubire.

2.Încălzirea

Având astfel o atitudine interioară pozitivă și spirituală, cu mintea prezentă și liniștită, centrați în Inimă putem începe practica yoga cu exercițiile de încălzire. Acestea au un rol dublu: pregătesc corpul, atât fizic cât și subtil, pentru practica care urmează și în același timp oferă un interval de timp înainte de posturi în care mintea să înceapă să fie prezentă și să se liniștească suficient de mult pentru a fi atentă la efectele diferitelor asana-e (posturi corporale). Exercițiile de încălzire sunt mișcări prin care sunt mobilizate diferitele articulații și mușchi, într-o manieră blândă și fermă, fără smucituri sau forțări. Fiecare exercițiu este urmat de o scurtă perioadă de conștientizare în care ne relaxăm și revenim la o stare de liniște, simțind în același timp efectele exercițiului care tocmai s-a încheiat.

3.Practica posturilor yoga

După încălzire urmează asana-ele (numele tradițional al posturilor yoghine) care sunt realizate static, păstrând corpul nemișcat perioade cât mai lungi de timp, într-o stare de echilibru între fermitate și relaxare. Este important în această fază să descoperim interior poziția cea mai bună pentru corpul nostru și nu să încercăm competitiv să ne forțăm mobilitatea riscând astfel să ne rănim. Scopul practicii Hridaya Yoga este descoperirea de Sine, descoperire în care corpul este doar un instrument care să ne ajute în liniștirea minții, în calmarea agitației conștiinței individuale. Dacă postura este realizată în forță și cu multă tensiune, ori chiar durere, mintea nu numai că nu se va liniști, ci va deveni și mai agitată.
Pentru a adânci relaxarea corpului și liniștirea minții se folosește și atenția la respirație și în special la intervalul foarte scurt dintre două respirații, moment în care mintea este absolut nemișcată. Chiar dacă mintea ne mai zboară, chiar dacă mai alunecăm în stări de reverie ori suntem din nou atrași de problemele care ne preocupă în mod obișnuit, va trebui cu mult calm și cu multă răbdare să ne întoarcem la centrarea în Inima Spirituală (zona pieptului, puțin spre dreapa). Trezirea energiilor aflate încă în latenţă, echilibrarea şi centrarea acestora în Inima Spirituală reprezintă un mijloc de cosmizare a fiinţei noastre, de deschidere faţă de infinit. Treptat, pe măsură ce puterea de a conștientiza devine mai rafinată, începem să descoperim curgerea energiilor subtile și felul în care o postură dinamizează chakra-ele (faimoasele centre ale energiei subtile). În această conștientizare vom descoperi un nou ”organ de simț” sau de cunoaștere pe care îl numim ”Inima Spirituală”. În loc să gândim cu capul experiențele din timpul practicii, vom învăța să le simțim cu inima. Această schimbare va reprezenta un prim salt calitativ care este numit adesea trecerea de la ”a face” – la ”A FI”.
De asemenea fiecare perioadă de practică a unei posturi este urmată de o conștientizare într-o poziție neutră care să ne ajute să descoperim prin contrast felul în care asana ne influențează corpul și mintea, să realizăm efectele pe care aceasta le are.
Intrarea și ieșirea din postură se fac lent și fluid, fără sacadări sau smucituri, astfel încât corpul să-și păstreze mobilitatea și flexibilitatea.
În loc să “facem” Yoga sau să facem o asana, urmărim să „fim” în Yoga şi să trăim conştient în acea postură minunea de „a fi”. Folosim postura corporală ca pe un mijloc de dezvoltare a acuităţii conştiinţei martor, a adâncirii în Inimă şi a revelării a ceea ce suntem cu adevărat. Astfel, intrăm într-o atitudine care este mai degrabă meditativă, în care concentrarea mentală este însoţită de conştiinţa martor şi de o atenţie deschisă faţă de fenomenele energetice care apar.

4.Tehnici de control al suflului (pranayama)

Pe măsură ce se avansează în practica yoga vor fi învățate tehnici de respirație care să ne trezească conștiența, să amplifice energia interioară, să dinamizeze diferitele chakra și în egală măsură să mărească liniștea minții. În yoga se pune un mare accent pe legătura dintre respirație și minte, adesea afirmându-se că prin controlul uneia este dobândit și controlul celeilalte.
În aceste tehnici se pune un accent pe retenția suflului și de asemenea pe o ritmare a acestuia, influențând astfel modul de funcționare atât al corpului cât și al minții. Din nou se insistă pe echilibrul practicii, timpii de retenție crescând gradat și fără a forța. Fiind vorba despre mecanisme delicate de fiziologie, orice depășire în forță a limitelor naturale poate să fie un motiv de disconfort și chiar de accidentare. Practicate însă cu blândețe, respectând semnalele pe care corpul le oferă și indicațiile date de instructor, tehnicile de respirație vor avea efecte deosebit de bune atât asupra sănătății cât și asupra minții și corpurilor subtile.

5.Relaxarea

Orice întâlnire de practică yoga se încheie cu o relaxare în care întinși la sol, lăsăm corpul să se destindă și mintea să-și aprofundeze liniștea. Adesea pentru mulți cursanți acesta este momentul în care realizează cât de mult bine le-a adus practica pe care tocmai au încheiat-o și permit energiilor lăuntrice să se echilibreze și să se stabilizeze. De asemenea corpul relaxat se dizolvă ca senzație și ceea ce mai rămâne este doar conștiința, împăcată și liberă.

6.Meditația

Tradițional practica yoga culminează cu practica meditației, momentul în care ne folosim de liniștea minții pe care am dobândit-o prin realizarea posturilor și a tehnicilor de respirației pentru a trece în domeniul conștiinței, al existenței pure. Astfel cursul se încheie cu meditația Hridaya prin care căutăm răspunsul la întrebarea fundamentală ”Cine sunt eu?”. Răspunsul la această întrebare nu este însă un set de atribute pe care mintea le poate oferi, ci însăși existența, acel ”A Fi” înainte de a fi cineva sau ceva anume. În liniștea minții, dincolo de emoții și gânduri, suntem pur și simplu și învățăm prin meditație să cunoaștem ce înseamnă a exista. Din pacea și fericirea naturală a existenței pure toate grijile și problemele noastre își arată caracterul efemer, faptul că vin și se duc fără să lase vreo urmă în conștiința profundă a ceea ce suntem cu adevărat.
În încheiere va fi o parte teoretică în care sunt descrise fie anumite concepte necesare înțelegerii practicii yoga, fie anumite noțiuni de filozofie, fie tehnici yoghine noi. Prezentarea posturilor și a tehnicilor de respirație este realizată în timpul practicii, acolo unde este nevoie.

Ședința hatha yoga nu este văzută ca o practică impusă, ci ca un act creator care răspunde tendințelor și energiilor momentului prezent. În acest mod, practica hatha yoga este mai mult o practică a conștienței și a deschiderii pline de fericire, decât o practică ascetică sau un exercițiu strict fizic, individual. Astfel, evităm pericolul unei practici rigide și adesea sterile, dominată de voința egotică. Prin aceasta, „ne interiorizăm” practica, o facem din ce în ce mai intimă, mai liber exprimată, dinamică, mereu reîmprospătată de ecourile lăuntrice, de feedbackurile primite din însuși fluxul energiilor ce sunt vehiculate.
Armonizarea energiilor şi a diverselor aspecte ale ființei noastre: corp, senzații, sentimente, minte, se realizează prin intermediul unui proces de unificare și integrare a acestei „Totalități conștiente” care este însăși ființa noastră. Practicând yoga devenim Yoga – unitate reflectată în interior și în exterior. Practicând Yoga Inimii Spirituale celebrăm și onorăm forța vieții.
Astfel, intrăm în contact cu potențialul infinit și etern al adevăratei noastre naturi. Încetăm să mai fim atât de preocupați de problemele, dramele şi temerile noastre și suntem liberi să accedem la extraordinara comoară pe care Prezentul ne-o oferă.

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns